Αθήνα
Συμφωνία υπέγραψε το υπουργείο Πολιτισμού με την Σέλμπι Γουάιτ, φιλάνθρωπο και συλλέκτρια αρχαιοτήτων, που έχει ιδρύσει το Ινστιτούτο Μελέτης του Αρχαίου Κόσμου στο Πανεπιστήμιο της Ν.Υόρκης. Το Ινστιτούτο προωθεί τη μελέτη του αρχαίου κόσμου, προκειμένου να επιστρέψουν στην Ελλάδα δύο αρχαιότητες από τη συλλογή της.
Οι αρχαιότητες αυτές, όπως θεωρεί το υπουργείο Πολιτισμού, είναι αντικείμενα παράνομης ανασκαφής και εξαγωγής από την Ελλάδα και η κ. Γουάιτ τις απέκτησε καλή τη πίστη.
Το πρώτο αντικείμενο είναι το άνω τμήμα επιτύμβιας στήλης που απεικονίζει έναν πολεμιστή και έναν νέο, η οποία χρονολογείται στις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ.
Το κάτω μέρος της στήλης βρέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 κατά τη διάρκεια ανασκαφής της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε ιδιοκτησία ιδιώτη στο Πόρτο Ράφτη Αττικής και σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας.
Για πρώτη φορά μετά από [τόσους αιώνες], τα δύο τμήματα της στήλης ενώνονται και θα εκτεθούν στον τόπο προέλευσής τους, ώστε να αποτελέσουν ένα ενιαίο και ακέραιο σύνολο.
Το δεύτερο αντικείμενο είναι ένας χάλκινος καλυκωτός κρατήρας που χρονολογείται περίπου στο 340 π.Χ. Σύμφωνα με Έλληνες αρχαιολόγους προέρχεται από την Πιερία στη Βόρεια Ελλάδα και κατά πάσα πιθανότητα βρέθηκε κατά τη διάρκεια παράνομης ανασκαφής σε βασιλικό τάφο της περιοχής.
Και οι δύο αρχαιότητες είναι σημαντικές και σπάνιες. Ο επαναπατρισμός τους θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο, όπως ανακοινώνει το υπουργείο Πολιτισμού. Αρχικά θα εκτεθούν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε μουσεία στις περιοχές προέλευσής τους.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
11/07/08 20:24
Συμφωνία υπέγραψε το υπουργείο Πολιτισμού με την Σέλμπι Γουάιτ, φιλάνθρωπο και συλλέκτρια αρχαιοτήτων, που έχει ιδρύσει το Ινστιτούτο Μελέτης του Αρχαίου Κόσμου στο Πανεπιστήμιο της Ν.Υόρκης. Το Ινστιτούτο προωθεί τη μελέτη του αρχαίου κόσμου, προκειμένου να επιστρέψουν στην Ελλάδα δύο αρχαιότητες από τη συλλογή της.
Οι αρχαιότητες αυτές, όπως θεωρεί το υπουργείο Πολιτισμού, είναι αντικείμενα παράνομης ανασκαφής και εξαγωγής από την Ελλάδα και η κ. Γουάιτ τις απέκτησε καλή τη πίστη.
Το πρώτο αντικείμενο είναι το άνω τμήμα επιτύμβιας στήλης που απεικονίζει έναν πολεμιστή και έναν νέο, η οποία χρονολογείται στις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ.
Το κάτω μέρος της στήλης βρέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 κατά τη διάρκεια ανασκαφής της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε ιδιοκτησία ιδιώτη στο Πόρτο Ράφτη Αττικής και σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας.
Για πρώτη φορά μετά από [τόσους αιώνες], τα δύο τμήματα της στήλης ενώνονται και θα εκτεθούν στον τόπο προέλευσής τους, ώστε να αποτελέσουν ένα ενιαίο και ακέραιο σύνολο.
Το δεύτερο αντικείμενο είναι ένας χάλκινος καλυκωτός κρατήρας που χρονολογείται περίπου στο 340 π.Χ. Σύμφωνα με Έλληνες αρχαιολόγους προέρχεται από την Πιερία στη Βόρεια Ελλάδα και κατά πάσα πιθανότητα βρέθηκε κατά τη διάρκεια παράνομης ανασκαφής σε βασιλικό τάφο της περιοχής.
Και οι δύο αρχαιότητες είναι σημαντικές και σπάνιες. Ο επαναπατρισμός τους θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο, όπως ανακοινώνει το υπουργείο Πολιτισμού. Αρχικά θα εκτεθούν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και στη συνέχεια θα μεταφερθούν σε μουσεία στις περιοχές προέλευσής τους.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
3 σχόλια:
Όπως και παλαιότερα με την περίπτωση μιας Γερμανίδας φίλης του Ελληνικού Πολιτισμού έτσι και τώρα στην περίπτωση της κυρίας Γουάιτ, οι ιδιώτες αποδεικνύουν πως έχουν αξιοπρέπεια και εντιμότητα.
Λυπάμαι που δεν ακολουθούν το παράδειγμά τους και κράτη όπως η Βρετανία που καταχρώνται τμήματα του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού (Τα μάρμαρα του Παρθενώνα).
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, τους καταλαβαίνω: "... και κλέψε νά 'χεις" λέει ένα ελληνικό ρητό της καθημερινής ζωής.
Τι να κόνουν οι άνθρωποι;
Αφού, δεν έχουν!
Διάβασα σέ συνέντευξη τοῦ Ἄγγελου Δεληβοριᾶ στήν Καθημερινή, ὅτι τόσο οἱ συλλέκτες ὅσο καί τά Μουσεῖα (μάλιστα, τά Μουσεῖα) εἶναι ὑποχρεωμένα νά ἔρθουν σ' ἐπαφή μέ ἀρχαιοκάπηλους κι ἐμπόρους πού διακινοῦν προϊόντα ἀρχαιοκαπηλείας, προκειμένου νά ἐμπλουτίσουν τίς συλλογές τους. Κι αὐτό ἰσχύει σέ ὅλον τόν πλανήτη. Κι ἀπό τό μικρότερο ὥς τό μεγαλύτερο Μουσεῖο...
Διάβασα το σχόλιό σου, Νατάσα, αλλά δεν είπα τίποτα γιατί έμεινα άφωνος!
Δημοσίευση σχολίου