Κυριακή 7 Μαΐου 2023

"Ότι μπορεί" ο μαθητής/η μαθήτρια και "όσο πρέπει" ο δάσκαλος/η δασκάλα

- Μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα που εισήγαγε στην εποχή της η Μοντεσσόρι να αφορούσε τα φτωχά παιδιά στην Ιταλία ενώ σήμερα τα μοντεσσοριανά σχολεία να απευθύνονται στα παιδιά των ελίτ . πολλών χωρών του κόσμου'

- μπορεί να είναι πρακτικά αδύνατο να διδάσκει ο δάσκαλος ή η δασκάλα με διαφορετικό τρόπο κάθε μαθητή, ανάλογα με τις γνωσιακές του δεξιότητες και τις μαθησιακές του δυνατότητες γιατί ο μεγάλος αριθμός μαθητών ανά εκπαιδευτικό τμήμα και ο όγκος της ύλης δεν το επιτρέπουν, καθώς "πρέπει να βγει η ύλη" και μαζί με αυτή "να βγει και η ψυχή" των μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.

- Σήμερα, μπορεί και πρέπει ο δάσκαλος να ζητάει "ότι μπορεί να δώσει" ο κάθε μαθητής και να είναι επιλεκτικά και ηθελημένα υποκειμενικός, αφού έτσι και αλλιώς απόλυτα αντικειμενικός δεν είναι δυνατόν να είναι ως άνθρωπος με αδυναμίες χαρακτήρα, κοινωνικές απόψεις και πολιτικές προτιμήσεις.

- Πάντως, ακόμα και στη σημερινή αγορα-κεντρική εκπαίδευση και καταναλωτική κοινωνία, το εκπαιδευτικό σύστημα που πρότεινε η Μαρία Μοντεσσόρι παραμένει λειτουργικό στα χέρια όλων των ανθρωπιστών εκπαιδευτικών.

Αν το έργο ζωής μιας μεγάλης ψυχιάτρου και εκπαιδευτικής ψυχολόγου, όπως η Μαρία Μοντεσσόρι, δεν ήταν αρκετό να τραβήξει την προσοχή μας, ας είναι η επέτειος του θανάτου της μια τέτοια αφορμή. 

Γιώργος Χατζηαποστόλου