- Μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα που εισήγαγε στην εποχή της
η Μοντεσσόρι να αφορούσε τα φτωχά παιδιά στην Ιταλία ενώ σήμερα τα
μοντεσσοριανά σχολεία να απευθύνονται στα παιδιά των ελίτ . πολλών χωρών του
κόσμου'
- μπορεί να είναι πρακτικά αδύνατο να διδάσκει ο δάσκαλος ή
η δασκάλα με διαφορετικό τρόπο κάθε μαθητή, ανάλογα με τις γνωσιακές του
δεξιότητες και τις μαθησιακές του δυνατότητες γιατί ο μεγάλος αριθμός μαθητών
ανά εκπαιδευτικό τμήμα και ο όγκος της ύλης δεν το επιτρέπουν, καθώς
"πρέπει να βγει η ύλη" και μαζί με αυτή "να βγει και η
ψυχή" των μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.
- Σήμερα, μπορεί και πρέπει ο δάσκαλος να ζητάει "ότι μπορεί να δώσει" ο κάθε μαθητής και να είναι επιλεκτικά και ηθελημένα υποκειμενικός, αφού έτσι και αλλιώς απόλυτα αντικειμενικός δεν είναι δυνατόν να είναι ως άνθρωπος με αδυναμίες χαρακτήρα, κοινωνικές απόψεις και πολιτικές προτιμήσεις.
- Πάντως, ακόμα και στη σημερινή αγορα-κεντρική εκπαίδευση και καταναλωτική κοινωνία, το εκπαιδευτικό σύστημα που πρότεινε η Μαρία Μοντεσσόρι παραμένει λειτουργικό στα χέρια όλων των ανθρωπιστών εκπαιδευτικών.
Αν το έργο ζωής μιας μεγάλης ψυχιάτρου και εκπαιδευτικής ψυχολόγου, όπως η Μαρία Μοντεσσόρι, δεν ήταν αρκετό να τραβήξει την προσοχή μας, ας είναι η επέτειος του θανάτου της μια τέτοια αφορμή.
Γιώργος Χατζηαποστόλου