Ο Ράσελ ταύτιζε την Εκκλησία, σε όλη τη διάρκεια της ιστορικής της εξέλιξης από την ίδρυσή της έως σήμερα, με τον Θεό' την αλήθεια με την επιστημονική γνώση' την πίστη με τη λογική απόδειξη. Αλλά η Εκκλησία (ιερωμένοι και εκκλησίασμα) είναι μέρος Του' δεν είναι ολόκληρος ο Θεός ' είναι άνθρωποι με αδυναμίες, ελαττώματα, προτερήματα, χαρίσματα, αντιφάσεις. Απέρριψε τον Χριστιανισμό επισήμως με το έργο του: Γιατί δεν είμαι Χριστιανός, και αναλώθηκε στην αναζήτηση της αλήθειας' βρήκε τη "δική του" αλήθεια, η οποία, ως μέρος της απόλυτης αλήθειας έχει τα ίδια χαρακτηριστικά μαζί της, δηλαδή αγάπη, ανεκτικότητα, συμπάθεια και απουσία μίσους, αλλά όλα αυτά σε "σμίκρυνση" στην ανθρώπινη κλίμακα.
Στο μήνυμά του στις επόμενες γενιές μιλάει ακριβώς γι αυτά τα χαρακτηριστικά, τα οποία "ελλείψει Θεού" αποδίδει σε ιδιότητες των ανθρώπων που συναποτελούν μια κοινωνία, ενώ απορρίπτει το μίσος ως ανοησία. Δεν δέχεται τη διδασκαλία του Θεού που βασίζεται σε αυτές τις έννοιες, ούτε τη φυσική Του ύπαρξη, γιατί δεν μπορεί να την αποδείξει με λογικό και μαθηματικό τρόπο.
Είναι, κατά τη γνώμη μου, ένας εμμονικός άνθρωπος που προσπάθησε να περιορίσει την ανθρώπινη ζωή αυστηρά στη βιολογική της υπόσταση και έκανε ότι μπορούσε για να αποστασιοποιηθεί από τον Θεό πιστεύοντας ότι με τον τρόπο αυτό απελευθερώνεται και μπορεί απερίσπαστος πλέον να αναζητήσει την ευτυχία.
Η γερασμένη εικόνα του φιλοσόφου στο βίντεο που μιλάει για τον Θεό είναι, δυστυχώς για τον ίδιο, μια θλιβερή υπογράμμιση της ανθρώπινης αδυναμίας μπροστά στο Θείο" δείχνει τόσο απασχολημένος με τις "αφαιρέσεις" της ζωής του, ώστε "ξεχνάει" να κάνει "πρόσθεση" των "κτισμάτων" είτε άνθρωποι είναι αυτά, είτε ζώα, είτε φυτά είτε υλική κτίση και να δει το συνολικό δημιούργημα του Κόσμου που αποδεικνύει την ύπαρξη του Θεού.
Χαρακτηριστικά είναι όσα αναφέρει ο Simon Critchley στο βιβλίο του: Το βιβλίο των νεκρών φιλοσόφων (Πατάκης 2012, μτφρ. Γιάννη Ανδρέου, σ.σ. 399-401).
Αυτά σημειώνω σε ότι αφορά τον άνθρωπο' για τον συγγραφέα, σε όποιο πεδίο κι αν δραστηριοποιείται (φιλοσοφία, λογική, μαθηματικά, ιστορία, λογοτεχνία) είναι διάχυτη, φαντάζομαι, η αίσθηση, και δεν είναι μόνο δική μου, ότι έχουμε να κάνουμε με έναν χαρισματικό δάσκαλο που μεταδίδει τη γνώση με έναν ανάλαφρο και διαφανή τρόπο, υπεραπλουστεύοντας και απλοποιώντας αλλά και υπερβάλλοντας για να γίνει όσο γίνεται περισσότερο αποδεκτός από τον αναγνώστη.
Η γερασμένη εικόνα του φιλοσόφου στο βίντεο που μιλάει για τον Θεό είναι, δυστυχώς για τον ίδιο, μια θλιβερή υπογράμμιση της ανθρώπινης αδυναμίας μπροστά στο Θείο" δείχνει τόσο απασχολημένος με τις "αφαιρέσεις" της ζωής του, ώστε "ξεχνάει" να κάνει "πρόσθεση" των "κτισμάτων" είτε άνθρωποι είναι αυτά, είτε ζώα, είτε φυτά είτε υλική κτίση και να δει το συνολικό δημιούργημα του Κόσμου που αποδεικνύει την ύπαρξη του Θεού.
Χαρακτηριστικά είναι όσα αναφέρει ο Simon Critchley στο βιβλίο του: Το βιβλίο των νεκρών φιλοσόφων (Πατάκης 2012, μτφρ. Γιάννη Ανδρέου, σ.σ. 399-401).
Αυτά σημειώνω σε ότι αφορά τον άνθρωπο' για τον συγγραφέα, σε όποιο πεδίο κι αν δραστηριοποιείται (φιλοσοφία, λογική, μαθηματικά, ιστορία, λογοτεχνία) είναι διάχυτη, φαντάζομαι, η αίσθηση, και δεν είναι μόνο δική μου, ότι έχουμε να κάνουμε με έναν χαρισματικό δάσκαλο που μεταδίδει τη γνώση με έναν ανάλαφρο και διαφανή τρόπο, υπεραπλουστεύοντας και απλοποιώντας αλλά και υπερβάλλοντας για να γίνει όσο γίνεται περισσότερο αποδεκτός από τον αναγνώστη.
Πάντως, ο κόπος που κατέβαλε για να μελετήσει και να αφομοιώσει όλον αυτό τον όγκο των συγγραμμάτων στη διάρκεια της μακρόχρονης ζωής του, μας απαλλάσσει από έναν αβάσταχτο προσωπικό μόχθο να ακολουθήσουμε την ίδια διαδρομή και μας επιτρέπει να κινηθούμε ανετότερα στα μελλοντικά μας βήματα.
Η σκέψη του Ράσελ έχει καταγραφεί σε αρκετά βιβλία, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, κινηματογραφικές ταινίες και το Διαδίκτυο ' παραθέτω μερικές από αυτές τις πηγές, χωρίς να τις προβάλλω ως σημαντικότερες ούτε ως περισσότερο αντιπροσωπευτικές.
Γιώργος Χατζηαποστόλου
Πηγές:
·
Bertrand Russell, Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας (...και η συνάρτησή
της με τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες από των αρχαιοτάτων χρόνων έως της
εποχή μας),Τόμος Α΄, μτφρ. Αιμίλιος Χουρμούζιος, Εκδ. Ι. Δ. Αρσενίδης και Σια
(χ.χ.), σ.σ. 613.
·
Bertrand Russell, Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας (...και η συνάρτησή
της με τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες από των αρχαιοτάτων χρόνων έως της
εποχή μας),Τόμος Β΄, μτφρ. Αιμίλιος Χουρμούζιος, Εκδ. Ι. Δ. Αρσενίδης και Σια
(χ.χ.), σ.σ. 699.
·
Μπέρτραντ Ράσσελ, Γάμος και ηθική - Η κατάκτηση
της ευτυχίας, μτφρ. Γιάννης Δυριώτης, Εκδ. Αρσενίδης 1962, σ.σ. 216 + 214.
·
Το γράμμα ενός εξάχρονου στον Μπέρτραντ Ράσελ
·
Bertrand Russell, «Η Θέση του Έρωτα στην
Ανθρώπινη Ζωή»
·
Η ευτυχία σύμφωνα με τον Μπέρτραντ Ράσσελ - 30
Ιαν 2018
·
Ο Μπέρτραντ Ράσελ για το Θεό (1959) - [Ελληνικοί
Υπότιτλοι]
·
Ένα διαχρονικό μήνυμα του Bertrand Russell
·
Μπερτράντ Ράσελ
·
Aman
(ταινία)
Aman (ταινία)
Το Aman είναι μια ινδική αντιπολεμική
ταινία σε σκηνοθεσία Mohan Kumar . Πρωταγωνίστησαν οι Rajendra Kumar, Saira Banu, Balraj Sahani και Chetan Anand. [1] Η ταινία
ήταν επίσης το ντεμπούτο του Naseeruddin Shah που
έπαιξε έναν μη αναγνωρισμένο δευτερεύοντα ρόλο. [2]
Η ταινία περιλαμβάνει επίσης ένα σπάνιο *cameo, από τον διάσημο Βρετανό βραβευμένο με Νόμπελ Bertrand Russell . [3] Η ταινία
γυρίστηκε στην Αγγλία και την Ιαπωνία. [4]
*cameo: ένα
σύντομο περιγραφικό λογοτεχνικό σκιαγράφημα που εγκλείει κάποιον ή κάτι. (άλλη ερμηνεία: ένα ανάγλυφο κόσμημα).
·
Aman
(1967) (HD & Eng Subs) Hindi Full Movie
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου